Ce trebuie să știe o companie despre programele de Reskilling

Marius Seinoiu
Autor
Iunie 15, 2022

În articolul precedent, am discutat cu unul dintre mentorii Digital Stack despre testarea automată și cea manuală. Continuăm discutia cu Alex Gâtu despre ce presupune un program de reskilling, ce ar trebui să știe companiile înainte de a înrola angajații în acest curs și cum pot ajuta programele de reskilling în problema crizei forței de muncă specializată.

Care sunt, în opinia ta, provocările cu care se confruntă cursanții în cadrul unui program de reskilling?

În primul rând, exista o teamă de necunoscut și o teamă de a greși. Prin învingerea acestor temeri, cursantul poate progresa și poate ieși din zona de confort, adăugând un nou skill în bagajul său de cunoștințe, cel de tester.

În al doilea rând, este vorba de timp, pentru că un asemenea curs necesită un efort susținut timp de câteva luni, iar prioritizarea activităților curente este esențială pentru a putea absolvi cursul cu cât mai multe noțiuni asimilate.

Ce recomandări ai pentru companiile care se gândesc să ofere programe de reskilling pentru angajați?

Recomandarea mea este să demareze cât mai repede aceste programe de reskilling, mai ales acolo unde piața forței de muncă tradițională pentru ei s-a redus – sub efectul tehnologizării și, mai nou, al pandemiei. Angajații participanți în aceste programe vor aprecia mult mai mult angajatorii care le oferă o șansă de a schimba cariera și de a rămâne în cadrul companiei pe un alt rol.

Dar pentru angajații care trec printr-un astfel de program?

Dacă primesc oferte din partea angajatorului curent cu privire la orice curs de reconversie, să se înscrie fără reținere pentru că ei au doar de câștigat. În cazul în care angajatorul curent nu este informat despre aceste posibilități, este indicată o discuție cu acesta despre cursuri care vor fi benefice pentru ambele părți.

De cât timp consideri că e nevoie pentru a învăța abilitățile necesare pentru schimbarea carierei?

Din punctul meu de vedere, poate să depindă de viteza de învățare a fiecăruia. Opinia mea este că nu se poate învăța o abilitate în mai puțin de 3-4 luni, pentru că nu ar fi timp suficient pentru a se obișnui cu noile noțiuni.

De asemenea, dacă ritmul de învățare al unui cursant este mai încet, recomandarea mea este ca la finalul cursului să reia notițele pe care și le-a făcut și să revină către noi cu întrebări punctuale pe măsură ce avansează ulterior. Noi ținem legătură cu absolvenții și după ce au terminat cursul.

Ce experiență ai avut cu programele de reskilling intern desfășurate la Digital Stack în ultima vreme?

Experiențele sunt foarte diverse și, în mare măsură, foarte pozitive, deoarece cursanții veniți prin Digital Stack sunt motivați și de angajator pentru a face acest proces și mare parte din ei le oferă sprijin ce constă în ore dedicate din orele de program pentru studiu. Este foarte important ca un cursant să aibă timpul necesar asimilării informației și să nu fie presat de emailuri în acel interval.

Ce beneficii consideri că aduce un program de reskilling pentru o companie? Dar pentru angajații săi?

Beneficiile sunt multiple nu doar pentru companie și angajați, dar pentru întreaga economie, în opinia mea. Dacă în rolul anterior poate aveau un impact mai limitat către clientul final, acum, de multe ori, valoarea adăugată de noile aptitudini capătă valențe globale, întrucât compania poate să folosească produsele digitale și pe alte piețe.

De asemenea, compania nu pierde angajați ca urmare a reducerii cererii pe rolul anterior, ci se adaptează pieței, ceea ce crește robustețea companiei per ansamblu. Angajații, pe de altă parte, privesc acest proces ca un efort al companiei pentru ei și, astfel, au un sentiment de apartenență mai mare la compania în care lucrează.

Crezi că pot ajuta programele de reskilling în problema crizei forței de muncă specializată?

Din punctul meu de vedere, este unul din pilonii de bază ce pot acoperi deficitul de specialiști in domeniu. Accelerarea digitalizării din ultimii ani a dus la o creștere a cererii pentru experți IT, iar zona de testare nu face excepție, fiind de regulă al doilea departament ca mărime după dezvoltare într-o companie.

Prin aceste programe, se suplinește o parte din necesarul de forță de muncă și are un impact real pozitiv atât în economie, cât și în viața de zi cu zi a oamenilor.

Pe Alex Gâtu îl puteți întâlni la cursul Performance Testing – From Zero To Hero și pe LinkedIn