Despre 2023, previziunile pentru 2024 și transformare digitală

Ruxandra Mazilu
Autor
Ianuarie 23, 2024

2023 a fost un an în care am crescut peste așteptări. Am colaborat și dezvoltat experiențe de învățare pentru clienți din ramuri diverse (automotive, IT, telecomunicații, banking, oil&gas) și ne-am diversificat portofoliul de proiecte realizate alături de partenerii noștri (Atelierul de Șanse, realizat împreună cu Fundația Orange și Atelierul Digital Programare, Școlile de Vară Google Atelierul Digital și Software Engineering Career Program, realizate alături de Google). În același timp, am reușit să ne concentrăm pe creșterea echipei. Și, am reușit și să fim mai vocali în spațiul public. Alături de prietenii de la Hacking Work am discutat despre subiecte cheie din sfera reskillingului și upskilingului în industria IT. În total, 2023 ne-a dat ocazia să ajutăm peste 1500 de persoane să dobândească competențe cheie relevante pentru industria IT! Și, abia așteptăm să vedem ce a pregătit 2024 pentru noi.

2024? Transformare Digitală?

2024 va fi despre Transformare Digitală, iar cunoștințele din domeniul Inteligenței Artificiale vor fi esențiale pentru cei care vor vrea să iasă în evidență pe piață. Noi ne-am pregătit deja din 2023 cu câteva curricule axate pe Inteligență Artificială, dar vom dezvolta mai multe. În același timp, suntem constant în căutare de noi subiecte pe care să le transpunem în programe intensive de învățare. Aici ne bucurăm că îi avem pe mentori care ne țin la curent cu trendurile din piață. De exemplu, în 2023 am construit și curricule axate pe soft skills – am observat această nevoie în industria de IT. Acestea au fost integrate în proiectele dezvoltate alături de Google și Fundația Orange România. Ne-a surprins cât de pozitiv a fost feedbackul și deja ne gândim la ce putem face mai mult în 2024.

Suntem siguri că acest an ne-a pregătit multe oportunități în care să integrăm curriculele faine dezvoltate în 2023. Dar, și multe ocazii de a dezvolta programe de învățare complet noi.

Planurile Noastre Pe 2024

Avem o serie de proiecte și acțiuni pe care urmează să le implementăm de-a lungul anului 2024. Însă, în centrul tuturor acestor inițiative se află 2 dorințe:

  • cea de a accentua impactul pozitiv pe care procesul de transformare digitală îl poate avea în organizații;
  • cea de a evidenția importanța adoptării unui stil de leadership transformațional.

În continuare, vom lua separat cele două idei. Vom povesti pe scurt despre ele pentru a ne asigura că suntem pe aceeași lungime de undă:

Transformare Digitală: Ce Implică Și De Ce Va Impacta Organizațiile În 2024?

Numele este destul de explicativ. Procesul de transformare digitală implică adoptarea de către organizații a tehnologiilor digitale cu scopul de a schimba fundamental modul în care își desfășoară activitățile, interacționează cu clienții și își gestionează operațiunile. Așa că, nu este doar o simplă implementare a tehnologiei. Ci, este o schimbare strategică în cadrul organizației. Aceasta afectează atât cultura organizațională, cât și modul în care angajații, clienții și partenerii interacționează cu aceasta. Procesul de transformare digitală implică adesea utilizarea inteligenței artificiale, analizei de date, cloud computing, automatizării și altor tehnologii digitale pentru a spori eficiența, inovația și adaptabilitatea într-un mediu în continuă schimbare.

Cu ajutorul transformării digitale, organizațiile pot obține beneficii semnificative. Printre acestea se numără și optimizarea proceselor operaționale, îmbunătățirea experienței clienților, accelerarea luării deciziilor bazate pe date și dezvoltarea de noi modele de afaceri. În esență, trecerea prin procesul de transformare digitală reprezintă o evoluție necesară pentru organizații în această perioadă, contribuind la creșterea competitivității și adaptabilității în fața schimbărilor tehnologice. Organizația ta a început deja procesul de transformare digitală? Dacă nu, hai să vedem cum putem să fim de ajutor! Și, dacă vrei să citești mai multe despre procesul de transformare digitală, îți recomandăm acest articol al celor de la McKinsey.  

Despre Leadershipul Transformațional, Un Factor Esențial În Procesul De Transformare Digitală

Leadershipul transformațional este un stil de conducere care se concentrează pe motivarea membrilor echipei, pe scoaterea în evidență a atuurilor lor și pe susținerea lor constantă în a-și atinge potențialul. Astfel de lideri lucrează la îmbunătățirea constantă a organizației din care fac parte sau pe care o conduc. Atât ei, cât și echipele pe care le conduc, sunt într-un proces constant de învățare și creștere. Ei sunt definiți de abilitățile puternice de comunicare, de viziunea clară și de capacitatea de a-și motiva constant oamenii spre realizarea obiectivelor lor.

Imaginează-ți un lider care nu doar împărtășește o viziune clară pentru viitor, ci te și provoacă intelectual, arată grijă pentru fiecare individ din echipă și te inspiră să-ți depășești limitele personale și să te îmbunătățești constant. Ei vor reuși să țină pasul cu schimbările din industria IT, pentru că văd atât nevoia oamenilor lor de a-și actualiza cunoștințele pentru a fi la curent cu noutățile din industria IT, cât și potențialul lor de a se reprofila pe un rol de IT. Și reușesc să le prioritizeze nevoile de învățare pentru a nu simți că rămân în urmă sau că nu își pot schimba direcția profesională dacă își doresc acest lucru. Se folosește acest stil de leadership în echipa ta (de către tine sau liderul tău)? Dacă vrei să citește în continuare despre Leadershipul Transformațional, îți recomandăm acest articol din Harvard Business Review.

Adaptabilitate, O Abilitate Cheie În 2024

Schimbările din industria IT implică noi oportunități. Natural, ele vin și cu nevoi de învățare noi. Luând contact cu lideri din industrii variate de-a lungul celor 3 ani de activitate, am observat multe situații în care managerii nu au reușit să își susțină oamenii cu activitățile de învățare potrivite. În același timp, am observat și o lipsă de viziune în ceea ce privește păstrarea oamenilor în organizații. De exemplu, dacă un rol este automatizat, nu înseamnă că angajatul trebuie să plece din organizație. Acesta poate avea oportunitatea de a se recalifica către un alt rol din organizație. Cele 2 situații (lipsa de oportunități de învățare potrivite și lipsa de viziune pentru păstrarea oamenilor în organizație) pot fi evitate cu ajutorul experiențelor de învățare tip upskilling sau reskilling. Este important de reținut că:

  • angajații au nevoie de susținere ca să fie mereu la curent cu noile tendințe din domeniile lor (upskilling);
  • recalificarea unui angajat este mai benefică pentru organizație decât angajarea unei persoane noi (reskilling).

Un alt aspect care ne îngrijorează ține de axarea (un pic obsesivă) a multor organizații pe Inteligența Artificială. Nu negăm că este un subiect important în această perioadă. Doar am construit și noi deja 4 curricule axate pe Inteligență Artificială și urmează să mai construim câteva. Însă, din observațiile noastre, pare că mulți lideri au decis să se axeze numai pe Inteligența Artificială. Astfel, riscând să lase la o parte alte obiective pe termen scurt sau lung relevante pentru organizațiile lor.

Da, Industria IT Vine Cu Multe Schimbări În Perioada Următoare. Dar Care Credem Că Vor Fi Provocările Acestei Industrii În 2024?

Uitându-ne la evoluția pieței, una dintre cele mai mari provocări din industria IT preconizăm că va fi legată de pregătirea oamenilor. Atât pregătirea celor care intră pentru prima dată în industrie, cât și actualizarea cunoștințelor celor care sunt deja de ani buni în industrie. Specialiștii IT au nevoie, mai mult ca oricând, de susținere în dezvoltarea constantă a cunoștințelor. Dacă industria evoluează cu pedala de accelerație apăsată la maxim, cum ne putem aștepta ca specialiștii IT să fie la curent cu toate noutățile din nișele lor fără susținere din partea liderilor din organizațiile lor?

Acest lucru va duce la a doua mare provocare pe care o preconizăm pentru 2024. Anume, pierderea oamenilor valoroși din organizații din cauza lipsei de viziune în ceea ce privește oportunitățile de învățare. Organizațiile care își vor pune la punct viziunea pe segmentul de învățare vor avea un avantaj major în piață. Oamenii caută un loc cu oportunități de creștere, unde să simtă că se pot dezvolta și evolua constant. Nu spunem noi vreun lucru nou aici – acest subiect este de ani de zile discutat și studiat (de exemplu, acest studiu realizat de TalentLMS și Vyond, despre ce își doresc angajații din pespectiva de L&D în 2024). Acest articol de pe blogul celor de la Wharton scoate în evidență rezultatele de cheie din mai multe studii pe această temă, printre care și:

  • 92% dintre angajați consideră că accesul la dezvoltare profesională este foarte important sau important;
  • Angajații care beneficiază de oportunități de dezvoltare profesională au o rată de retenție cu 34% mai mare.
  • 49% dintre angajați se așteaptă ca angajatorul lor să sprijine creșterea în carieră.
Ce Vom Face Noi Pentru A Face Față La Schimbările Din Industria IT Care Vor Veni De-A Lungul 2024?

Unul dintre atuurile noastre este chiar adaptabilitatea. 2023 ne-a depășit așteptările în termeni de adaptabilitate, așa că abia așteptăm să vedem cu ce provocări ne întâmpină 2024. Faptul că lucrăm cu mentori care sunt lideri în industria IT și pe nișele lor ne ajută să fim constant la curent cu noutățile de care trebuie să ținem cont. Curriculele noastre sunt constant adaptate pentru a fi actuale cu cerințele din piață. Iar acest lucru ne ajută să oferim experiențe de învățare valoroase.

Sperăm ca 2024 să vină și cu o schimbare în modul în care este privită tehnologia în general. Aceasta poate fi de mare ajutor organizațiilor. Însă, în multe cazuri este neclar faptul că nu este vorba despre tehnologii în sine, ci despre cum sunt acestea folosite. Și, revenim la importanța pe care educația o are în sectorul IT. Fără oameni care să știe cum să folosească tehnologiile de ultimă oră nu vor fi vizibile beneficiile acesteia. Sperăm că în 2024 vom putea fi mai vocali pe acest subiect și că vom vedea cât mai multe organizații cel puțin începând procesul de transformare digitală.