Digital Stack

Ce poate face tehnologia RPA pentru compania ta

Ce este RPA, cum poate fi de ajutor aceasta tehnologie intr-o companie si daca exista un risc real ca joburile sa fie preluate de roboti sunt doar cateva dintre subiectele despre care am discutat cu un expert in domeniu. Andrei Ghiorghiu este trainer certificat UiPath cu o experienta de peste cinci ani in dezvoltarea proiectelor RPA si peste 10 ani in management si analiza de afaceri.

Ce inseamna mai exact RPA (Robotic Process Automation) si cum arata in practica o robotizare?

Este un termen care defineste un robot de tip software. Mai exact, un program software care este menit sa ajute companiile prin automatizarea unor task-uri repetitive, a unor procese sau bucati de procese repetitive, cu scopul de a degreva resursa umana de aceste activitati. Ele pot fi deseori plictisitoare si, totodata, atunci cand intervine monotonia, pot sa apara greseli.

Automatizarea in Industria IT nu este noua. Astazi avem calculatoare tocmai pentru a degreva oamenii de lucruri pe care nu le pot face sau pe care robotii le pot face mai bine.   

Dar termenul de RPA este din ce in ce mai folosit in istoria recenta pentru ca se refera la o automatizare de tip low code sau no code. Mai exact, robotii RPA pot fi implementati de catre persoane care nu au neaparat un background tehnic, ci mai degraba o intelegere buna a proceselor din punct de vedere business.

De exemplu, eu am terminat ASE si sunt mai degraba un om de proces de business care a migrat in zona tehnica. 

Care e diferenta dintre robotii fizici si tehnologia RPA? 

Termenul de robot este folosit in RPA si a prins foarte bine pentru ca a creat si un pic de neintelegere cand vine vorba de ce ar trebui sa faca RPA. Nu exista prea multe legaturi intre robotul fizic si robotul software. Mai degraba ar trebui comparat cu o secventa de pasi care sunt programabil. In esenta, nu prea are nimic in comun cu un robot pe care il folosim in industrie sau cu un brat robotic la care probabil ne gandim atunci cand vine vorba de roboti.

Exista mitul conform caruia robotii ne vor lua joburile. Cum vezi tu situatia?

Cred ca e simplu sa observam in jurul nostru extrem de multe task-uri mici care au migrat din mainile noastre catre masinarii. Aici putem face o paralela cu robotii fizici. Majoritatea dintre noi nu mai pierdem timpul cu spalatul rufelor pentru ca avem o masina de spalat rufe. Probabil ca nici nu prea mai spalam vase, pentru ca avem o masina care face asta pentru noi, la fel cum poate avem si un robot inteligent care aspira prin casa.

Cu toate acestea nu inseamna ca am fost degrevati de ce inseamna treburile casei, ci doar mici bucatele din jobul nostru de familie au fost inlocuite de roboti. Cred ca paralela se respecta si in zona de business. Nu ma astept ca in curand robotii sa poata inlocui activitatea noastra de zi cu zi. Cu toate astea, in activitatea noastra zilnica sunt foarte multe componente care pot fi predate catre o masinarie.

In general, sunt aspecte care nu ne fac placere si care oricum nu adauga prea multa valoare. Iar daca rolul pe care il avem in activitatea zilnica este definit in totalitate de astfel de task-uri, atunci putem fi in pericol. Dar exista un procent extrem de mic din populatia activa care are acum niste sarcini ce pot fi automatizate complet.

Ce face un RPA Business Analyst si care este importanta lui intr-o companie?

Acest rol poate avea functionalitati diferite. Discutam despre o industrie care a prins aripi de curand. Vorbim de nu mai mult de cinci ani de cand rolul a inceput sa existe prin companii. Astfel, observam ca diverse companii aleg sa ofere rolului acestuia o paleta de responsabilitati diverse. Intalnim analisti in companii care pur si simplu merg sa urmareasca procesele, sa le documenteze si apoi sa le trimita catre o echipa de developeri.

In acelasi timp, sunt companii care aleg sa ofere mult mai multa responsabilitate rolului, considerandu-l ca fiind cel care promoveaza RPA in cadrul companiei, ca apoi sa convinga stakeholderii de utilitatea lui. Tot el ajuta la descoperirea proceselor, le documenteaza si le trimite mai departe catre echipa de development. Dar pe tot parcursul dezvoltarii, se ocupa si de zona de testare sau de imbunatatire a proceselor.

Deci raspunsul nu e neaparat unul standard. Vom gasi o paleta foarte mare in cadrul companiilor in ceea ce priveste modul in care aleg sa trateze acest rol. In esenta, rolul de analist RPA ar trebui sa fie cel al unei persoane care intelege foarte bine tehnologia, poate sa construiasca un pod intre business si tehnic si poate sa documenteze un proces astfel incat sa fie singurul punct de contact pentru business in cadrul unei digitalizarii.

Ce aptitudini sunt necesare pentru a invata RPA? Si cat dureaza?

In functie de rolul despre care vorbim (Business Analyst sau Developer), e nevoie de un set diferit de skill-uri si de un timp diferit. Chiar daca un analist intelege rapid cum functioneaza RPA, el are nevoie de o experienta vasta de business pentru a intelege procesele din diverse departamente. De asemenea, un programator care are ceva experienta cu un limbaj de programare se poate adapta mult mai rapid decat o persoana non-tehnica. 

Majoritatea providerilor au o academie care te pregateste pentru rolul asta. Academia de developeri te poate pregati sa devii developer intr-o perioada scurta de timp. La Digital Stack avem un curs de RPA Developer care te aduce la nivelul de angajare si poti produce roboti. Acest curs vine in completarea celui pe care il ofera providerul. Astfel, in 40 de ore am putea zice ca devii RPA Developer daca termini academia de la UIPath in aceeasi masura in care putem spune ca dupa 24 de ore de scoala auto devii sofer. 

De la a putea construi un robot pana la a putea sa construiesti un robot bun e doar o chestiune de individ, cat de usor asimileaza fiecare si ce background are. 

In ceea ce priveste soft skills, daca vorbim de Business Analyst, e foarte important sa fim capabili sa analizam, sa intelegem procesele de business si sa putem previziona diversele capcane. Pe partea de development, avem nevoie de un set de skill-uri tehnice, precum cunostinte de SQL sau de .NET. Alaturi de acestea, este setul de skill-uri soft pe care ar trebui sa le aiba orice developer. 

Despre ce e vorba in cursul de RPA Business Analyst de la Digital Stack?  

Tin cursul de RPA Business Analyst pe care l-am dezvoltat impreuna cu Digital Stack care, pe langa zona traditionala de business cu care ne-am obisnuit, vine si cu componenta puternica de intelegere a tehnologiei RPA. Este un curs pe care il recomand in primul rand celor care ocupa o pozitie de Business Analyst, dar sunt foarte multe componente utile si celor cu pozitii de Project Manager sau Solution Architect in zona de RPA. 

Cursantul trece prin extrem de multe etape –  de la intelegerea de baza a analizei de business, a modului in care trebuie sa ne raportam la procesele unei companii, ca apoi sa intram in detalii despre cum ar trebui generat un pipeline de idei si care sunt capcanele care trebuie depasite cand vine vorba de automatizare. De asemenea, invatam cum putem castiga buy-in-ul stakeholderilor astfel incat efortul de digitalizare sa fie unul de succes. Si finalizam intr-o zona tehnica in care cursantii au ocazia sa construiasca impreuna cu noi un robot pe care apoi sa il foloseasca. Si astfel, introducem un exemplu practic care le permite tuturor sa ancoreze intr-o realitate functionala informatiile de pe care le asimileaza in timpul cursului.

Ce beneficii aduce RPA pentru o companie?

Un beneficiu important este reducerea considerabila a costurilor de operare. Acesta este si un mare avantaj competitiv, care obliga astfel competitia sa se adapteze. 

De asemenea, avem si alte avantaje:  

  • Este de mare ajutor si pentru clienti sa avem procese mai bune si mai rapide. E evident ca un client isi doreste rezolvarea problemei sale cat mai aproape de real time, iar robotii pot rezolva unele cerinte ale clientilor pe timpul noptii. 
  • Reducem foarte mult rata de eroare. Un program software obisnuieste sa nu faca greseli si atunci diminuam mult problemele cauzate de acestea (timp, costuri etc). 
  • Forta de munca este mai fericita, Cu cat reusim sa degrevam colegii de astfel de task-uri, cu atat acestia pot aloca timp unor sarcini care aduc valoare si, in acelasi timp, sunt mai satisfacatoare.
  • Un alt avantaj este ca RPA-ul este un prim pas in zona de digitalizare. El ofera companiilor oportunitatea sa se alinieze la un start care permite modificari din ce in ce mai mari, cum ar fi algoritmii de inteligenta artificiala si machine learning, care sunt din ce in ce mai folositi in business. Fara o resursa de tip RPA ar fi foarte dificil sa implementezi tehnologii adiacente care aduc beneficii la randul lor. Ne pregatesc astfel pentru viitor. 
  • De asemenea, putem sa trecem peste perioadele de varf in business mult mai usor. De exemplu, departamentele financiare, la final de luna au o presiune foarte mare si un nivel de stres ridicat. Similar, auditul financiar necesita un volum mare de lucru la inchiderile de an. Cu aceeasi resursa umana augmentata de roboti putem sa trecem peste astfel de perioade mult mai usor. 

Cum ne dam seama ca avem nevoie de RPA intr-o companie?

Daca avem un numar de peste 20-30 de angajati, cel mai probabil exista o utilitate reala pentru automatizare. E o constatare statistica in urma colaborarii cu multiple companii. Pentru o analiza concreta, ar trebui ca cineva din cadrul companiei sa inteleaga tehnologia. Ar trebui sa ne educam oamenii in companie incat sa le dam oportunitatea sa inteleaga daca si unde o astfel de tehnologie poate fi de ajutor. Cred ca intrebarea e mai degraba cat de mult putem salva daca folosim aceasta tehnologie si ce ROI putem avea.  

Pe Andrei Ghiorghiu il puteti intalni la cursul de RPA Business Analyst si il puteti urmari pe LinkedIn sau pe canalul sau de YouTube.

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Urmareste-ne pe
Ramai la curent cu ultimele noutati de la DIgital Stack.
Ultimele postari

Postari similare